به اشتراک بگذارید

بلندترین برج جهان با قابلیت تغییر شکل

به‌نظر می‌رسد دوبی به‌زودی رقیب دیگری را در کنار خود خواهد دید.در حال حاضر برج خلیفه دوبی، بلندترین ساختمان جهان به‌شمار می‌آید اما در صورت موفقیت در پیاده‌سازی برنامه ساخت برج جده با سرمایه تامین‌شده 1.23 میلیارد دلار، این برج جای خود را در کتاب گینس، به ساختمان جدیدی سعودی‌ها خواهد داد.  

 

 

یکی از مقامات سعودی در کنفرانس خبری که به‌‌منظور تشریح برنامه‌های ساخت این برج برگزار شده بود اینچنین عنوان داشت که شرکت اقتصادی جده و شرکت سرمایه‌گذاری Alinma عربستان سعودی، قراردادی اقتصادی به ارزش 8.4 میلیارد ریال سعودی (2.2 میلیارد دلار آمریکا) برای ساخت شهر جده شامل برج بلندمرتبه آن را امضا کرده‌اند. وی همچنین عنوان داشت که این پروژه تا کنون تا طبقه بیست و ششم، پیش رفته است. 3280 فوت، معادل با یک کیلومتر ارتفاع باعث شده این آسمان‌خراش برای تکمیل تا سال 2020 میلادی، برنامه‌ریزی شود. این در حالی است که ارتفاع برج خلیفه به 2716 فوت، معادل با 827 متر می‌رسد.

این برج با بهره‌مندی از 200 طبقه، منظره‌ای از دریای سرخ را پیش روی ساکنانش قرار خواهد داد. برای ساخت این برج به چیزی در حدود 5.7 میلیون فوت مربع بتون و هشتادهزارتن فولاد نیاز است. ساخت چنین سازه‌ای با این ارتفاع، به‌ویژه در نواحی ساحلی که خطر آسیب دیدن توسط آب شور در آن زیاد است، کار ساده‌ای نیست. فونداسیون این سازه که 60 متر عمق دارد باید در مقابل این آب شور نیز مقاوم باشد. به همین منظور، آزمایش‌های متناوبی بر روی توان بتون‌های مختلف انجام خواهد شد. در طرف دیگر، فشار باد نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر ساختمان است. به‌منظور مقابله با این چالش، امکان تغییر شکل این برج به‌طور برنامه‌ریزی شده نیز وجود دارد. به خصوص که اخیرا باد باعث ایجاد حادثه و سقوط جرثقیل‌ها در مکه شده بود.

گُردُن گیل، یکی از طراحان این ساختمان در این‌خصوص می‌گوید:

" با توجه به امکان بهره‌مندی از تغییر شکل در طبقات، فشار باد به پشت ساختمان انتقال داده خواهد شد و تاثیر زیادی بر پیکره آن نخواهد داشت."

انتقال بتون به طبقات بالایی نیز یک چالش جدی در فرایند ساخت این برج است. به‌منظور حل این مشکل، مهندسین می‌توانند از روش‌های مشابه با آنچه در زمان ساخت برج خلیفه استفاده شد، بهره ببرند. در ساخت برج خلیفه چیزی در حدود 6 میلیون فوت مکعب بتون توسط پمپ و در شب‌هنگام که دمای هوا پایین‌تر بود، انتقال داده شد.

 

 

نظرات:

loader
توسعه فناوری اطلاعات اینتک
اینتک در شبکه های اجتماعی
توسعه فناوری اطلاعات اینتک

Information Technology Development

Copyright © 2012 - 2020 INTECH