به اشتراک بگذارید

دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.

لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.


در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.


از سوار شدن به مترو وتاکسی تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده ای حضور ندارد ، به صورت الکترونیکی انجام می گیرد .
این تصویری از آینده تمام کشورهای جهان از جمله کشور ایران است . تصویری که بیانگر وجود فرصت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیل IT است . البته یک مهندس IT نه تنها در آینده ، بلکه در حال حاضر نیز فرصت های شغلی فراوانی دارد .


صنعت و بازار کار
بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات
۱- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
۲- جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
۳- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی
۴- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
۵- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
۶- مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعاتی
۷- مطالعه و شناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی

 

IT


بازار کار رشته امنیت
۱- تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مانند:
- دیوار آتش ( fire walls )
- سیستمهای کنترل نفوذ ( Honey pots )
- سیستمهای تشخیص نفوذ ( IDS & IPS )
- سیستمهای پالایش ( Filters)
2- فراهم سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها
۳- فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت برای تامین امنیت سرورها


بازار کار رشته تجارت الکترونیک
۱- فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک مانند:
- بانکداری اینترنتی
- بانکداری از طریق موبایل
۲- ایجاد سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک


* مکان‌هایی که در ایران می توان در آن‌ها مشغول به کار شد
۱- شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها
۲- شرکت‌های سخت افزاری
۳- شرکت‌های ارتباطی و شبکه
۴- شرکت‌های مخابراتی
۵- شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری


لازم می دانیم به بازار کار خارج از ایران هم اشاره ای داشته باشیم:
پیش از هر چیز شایان ذکر است که به دلیل نزدیکی میدان‌های فعالیت در هر دو رشته مهندسی کامپیوتر و IT، بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی نیز در این دو رشته بسیار به یکدیگر نزدیک است و داوطلبین کار در خارج نه بر اساس یکی از این دو رشته تحصیلی بلکه بر پایه توانایی‌های فردی می‌توانند گوی سبقت را جهت در اختیار گرفتن شغل (مسلما مرتبط با کامپیوتر)بربایند.


رشته‌های مهندسی سخت افزار، نرم افزار و IT آنچه به عنوان IT در کشور ما تدریس می‌شود،در خارج از این مرزها به عنوان مجموعه‌ی مهندسی کامپیوتر شناخته می‌شوند که این مجموعه طبق آمارگیری‌های اخیر (تاریخ آمارگیری: ۱۱ July 2007 ) پر‌درآمدترین رشته دانشگاهی محسوب می‌شود که بیشترین درآمد را عاید فارغ‌التحصیلان خود می‌کند. رقم تخمینی ۱۰۴ هزار دلار در سال برای افراد با سابقه کاری ۱۰ سال به بالا گواه بر این نکته است که دانشجویان این رشته با تلاش و پشتکار می‌توانند آینده موفقی را برای خود در خارج از کشور رقم بزنند. آمار بیکاری در این رشته نیز نسبت به بسیاری از رشته‌ها بسیار کمتر است و حتی طبق آمار اعلام شده دانشجویانی که هنوز تحصیل خود را نیز به پایان نرسانده‌اند هم می‌توانند در حین تحصیل، شاغل یکی از میدان‌های کاری مرتبط با این رشته شده و به بهبود وضع اقتصادی خود در کنار فرآگیری این علوم، بپردازند. کشورهای آلمان و آمریکا از جمله بزرگترین پذیرندگان مهندسین کامپیوتر و کشورهای هند و ژاپن هم بزرگترین صادرکنندگان آن‌ها محسوب می‌شوند. این در حالیست که بعد از آلمان کشورهای غرب اروپا، اسکاندیناوی و خاورمیانه گزینه‌های مناسب و دردسترس‌تری برای دانشجویانی که قصد عزیمت از کشور جهت کار و فعالیت در کشورهای دیگر را دارند، است. 

نظرات:

loader
توسعه فناوری اطلاعات اینتک
اینتک در شبکه های اجتماعی
توسعه فناوری اطلاعات اینتک

Information Technology Development

Copyright © 2012 - 2020 INTECH