به اشتراک بگذارید

گوپرو برندی است که بیش از یک دهه در تولید دوربین های دیجیتال فعالیت دارد و بنیان گذار آن را به یکی از پردرآمدترین افراد دنیای فناوری تبدیل کرد.

گوپرو در کمتر از یک دهه به یکی از برندهای باارزش دنیا تبدیل شد، به‌طوری که دوربین‌های دیجیتال این کمپانی در بین دوستداران طبیعت و ماجراجویان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. دوربین‌ گوپرو به دلیل طراحی، ارگونومی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود توانست به‌سرعت در بین دیگر تولیدکنندگان دوربین‌های هوشمند موجود در بازار جای بگیرد و به یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های دیجیتال تبدیل شود.

 

 

نیک وودمن ۴۱ ساله بنیان‌گذار گوپرو، در شهر کوچکِ وودساید در شهرستان سن ماتئو واقع در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. وی در طول دوران دبیرستان به موج‌سواری علاقه‌مند شد و اولین گروه موج‌سواری دبیرستان خود را تشکیل داد. وودمن برای تأمین بودجه‌ی این گروه، به فروش تی‌شرت در بازی‌های فوتبال دبیرستان خود می‌پرداخت. وی مدرک لیسانس هنرهای تجسمی را در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو اخذ کرد و پس از اتمام تحصیل، دو استارتاپ راه‌اندازی کرد که هرگز به سرانجام نرسیدند. اولین استارتاپ، وب‌سایتِ EmpowerAll بود که در زمینه‌ی فروش تجهیزات الکتریکی تا قیمت ۲ دلار فعالیت داشت و دومین استارتاپ Funbug نام داشت که یک پلتفرم بازی و بازاریابی برای گیمرهایی بود که می‌توانستند توسط آن جوایز نقدی کسب کنند. وودمن پس از شکست در هر دو استارتاپ، توسط پدرش دین وودمن که یکی از بنیان‌گذاران بانک سرمایه‌گذاری رابرت استفانس بود، مورد حمایت مالی قرار گرفت و توانست ۲۳۵ هزار دلار کمک مالی از وی دریافت کند. وی با استفاده از این مبلغ و روابط والدین خود با دنیای تجارت، توانست برند گوپرو را در سال ۲۰۰۲ توسعه دهد.

اما چرا «گوپرو» به‌عنوان نام برای این کمپانی انتخاب شد؟ وودمن در این باره می‌گوید:

از همان ابتدا قرار بود گوپرو کمپانی باشد که بتواند برای موج‌سواران دوربین‌های مناسب این حرفه تولید کند. زمانی که قصد انتخاب نام برای این محصول داشتم، از خودم پرسیدم: محبوب‌ترین کاری که خودم و دوستانم ترجیح می‌دهیم چیست؟ و جواب این بود که می‌خواهیم موج‌سواران حرفه‌ای (pro surfers) باشیم! زمانی که نام GoPro را انتخاب کردم، متوجه شدم این نام کاملا مرتبط با علاقه‌ام است و این پیام را به مشتریان انتقال می‌دهد که از زندگی با تمام وجود لذت ببرید!

وودمن در سفر استرالیا و اندونزی در حالی که دوربینی را در قسمت سر برای ثبت تصاویر موج‌سواری تعبیه کرده بود، اولین انگیزه‌ را برای توسعه‌ی برند گوپرو دریافت کرد. ایده‌ی وی توسعه‌ی کمربندی بود که توسط آن، دوربین را به بدن محکم نگه دارد تا به‌راحتی بتوان تصاویر ماجراجویی را ثبت کرد. اولین دوربین وودمن لنز ۳۵ میلی‌متری داشت که روی مچ دست قرار می‌گرفت. دوستان وودمن وی را شخصی پر جنب‌وجوش و باانرژی می‌شناسند، به گفته‌ی آن‌ها، وودمن عقیده داشت دوربین‌هایش او را به فردی میلیارد در دنیا تبدیل خواهد کرد! وودمن نیز خود ابراز داشته گوپرو نتیجه‌ی تلاش شبانه‌ی ۱۰ ساله است.

به‌طور کلی محصولات کمپانی گوپرو به شرح زیر است:

۱- سری دوربین‌های HERO

35mm
Digital
Digital 3
Digital 5
Digital Wide
HD
960
LED
HERO2
HERO3
+HERO3
HERO4
HERO+LCD
+HERO
HERO5
۲- پهپاد KARMA

۳- دوربین Omni

۴- دوربین Odyssey


 فراز و نشیب‌های گوپرو

 

 

گوپرو به خاطر دوربین‌های پوشیدنی‌ شهرت دارد که بیشتر از جانب موج‌سواران، کوهنوردان و افرادی انتخاب می‌شود که هیجان را دوست دارند. به نظر می‌رسد وودمن به اهداف خود رسیده است، چراکه بسیاری از مستندسازان مشهور، فیلم‌سازان خبره‌ی بین‌المللی و حتی فیلم‌برداران فوق‌العاده تکنیکی دنیا، از دوربین‌های گوپرو برای مصارف حرفه‌ای استفاده کرده‌اند. ویژگی منحصربه‌فرد دوربین‌های گوپرو از نظر نوع تصویر، لنز فوق‌واید آن‌ها است. این لنز باعث می‌شود زاویه‌ی دیدی بسیار باز (حدود ۱۲۰ درجه‌) به دست آید و همه‌چیز «متفاوت» به نظر آید. حتی ساده‌ترین حرکات ورزشکاران یا مانورهای ابتدایی اتومبیل‌رانان یا هر چیز دیگری، با این لنز متفاوت و قهرمانانه به نظر می‌آید.

اولین موفقیت برند گوپرو در سال ۲۰۰۴ بود که یک کمپانی ژاپنی تعداد ۱۰۰ دوربین برای ثبت نمایش ورزشی سفارش داد
اولین موفقیت برند گوپرو در سال ۲۰۰۴ بود که یک کمپانی ژاپنی تعداد ۱۰۰ دوربین برای ثبت نمایش ورزشی سفارش داد. هرساله فروش دوربین‌های گوپرو دو برابر می‌شد، به‌طوری که در سال ۲۰۱۲ گوپرو ۲ میلیون دوربین به فروش رساند. در ژوئن سال ۲۰۱۴ گوپرو به شرکت سهامی عام تبدیل شد و نیک وودمن بنیان‌گذار این برند، در همین سال بیشترین دستمزد را در بین مدیر عامل‌ در ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کرد. در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ گوپرو نام خود را به‌عنوان شرکتی به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد را دارد و توانسته است ۷۰ درصد از کل بازار دوربین‌های پوشیدنی را به خود اختصاص دهد و بالغ بر ۸۰۰ هزار دوربین به ارزش کلی ۲۵۰ میلیون دلار به فروش برساند. گوپرو از شهرت خود استفاده کرد تا مقیاس تولید محصولات سخت‌افزاری‌اش را بالا ببرد و برای این منظور به سراغ شرکای سخت‌افزاری‌اش در چین رفت و حتی بودجه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار از شرکت تایوانی فاکسکان دریافت کرد. گوپرو رسما در ماه می سال گذشته میلادی اعلام کرد که یک درصد از سهام گوپرو به شرکت ردبول تعلق گرفته است؛ این تغییرات در ادامه‌ی همکاری‌ این دو کمپانی در راستای مراسم‌ ردبول در ۱۰۰ کشور دنیا انجام گرفته است. در تابستان ۲۰۱۶، دوربین‌های گوپرو به‌صورت زنده تمامی مسابقات ردبول را پوشش دادند که در کانال‌‌ تلویزیونی رد بول تی‌وی و سایت‌ ردبول و گوپرو پخش شد. وودمن نیز در این باره اظهار داشت که ردبول همواره به‌عنوان کمپانی برادر گوپرو شناخته شده است و همکاری‌های این دو کمپانی در راستای به اشتراک‌گذاری تمامی محتوای ردبول خواهد بود.

اگرچه امروز این کمپانی در حدود هزار کارمند در اقصی نقاط دنیا دارد و دفاتر آن در برخی شهر‌های بزرگ دنیا مستقر هستند اما گوپرو از زمان خلقش تاکنون، فراز و نشیب‌های مختلفی سپری کرده است. به‌عنوان مثال، سال ۲۰۱۵ از جهات مختلف سال فوق‌العاده‌ای برای گوپرو نبود. در چند سال اخیر، این کمپانی تیمی از متخصصان را گرد هم آورد تا نرم‌افزاری را از صفر توسعه دهند و برای این منظور استارتاپ‌های متعددی خریداری شدند.

بین سه ماهه‌های چهارم سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ درآمدهای این کمپانی افت قابل توجهی پیدا کرد
بین سه ماهه‌های چهارم سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ درآمدهای این کمپانی افت قابل توجهی پیدا کرد. تا پایان سال ۲۰۱۵، ارزش سهام این شرکت به کمتر از نصف بهای ثبت‌شده در سال ۲۰۱۴ رسید. در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ گوپرو در حدود ۷ درصد از کارکنانش را اخراج کرد. در طی سال گذشته این شرکت دو اپلیکیشن موبایلی ادیت ویدئو به نام‌های Replay و Splice را خریداری کرد و تغییر نام داد تا بتواند با استفاده از آن‌ها نیازهای جدید کاربران را برآورده کند و تا حدودی شرکت را از وضع فعلی نجات دهد. البته خریدهای شرکت به این اپلیکیشن‌ها ختم نمی‌شود و ظرف ۵ سال اخیر، ۵ خرید دیگر نیز توسط وودمن صورت پذیرفته است که از آن جمله می‌توان به Kolor اشاره نمود. این شرکت فرانسوی سال‌ها زمان صرف ساخت نرم‌افزاری برای ضبط محتوای واقعیت مجازی و پخش آن کرده است. از زمان خرید این شرکت در ابتدای سال ۲۰۱۵، تیم Kolor از ۲۶ نفر به ۴۰ نفر رسیده‌ است و اوایل سال ۲۰۱۶ نیز به گوپرو کمک کردد نوعی پلتفرم رسانه اجتماعی برای واقعیت مجازی راه‌اندازی کنند که هم به‌صورت اپلیکیشن و هم تحت وب عرضه شد.

گوپرو بالغ بر یک دهه صرف مطرح کردن نام خود به‌عنوان یک شرکت سخت‌افزاری کرده است و حال به نظر می‌رسد فعالیت خود را در راستای ایجاد محتوای نرم‌افزاری گسترش داده است. از برنامه‌ی آتی گوپرو می‌توان به یک زیرساخت مخصوص اشاره کرد؛ زیرساخت مبتنی بر کلود که همه‌چیز شامل دستگاه‌ها، فایل‌ها و تجربه کلی استفاده از محصولات گوپرو را در قالب یک اکوسیستم واحد گرد هم می‌آورد. البته گوپرو هنوز مشخص نکرده است که هزینه دسترسی به این اکوسیستم چقدر خواهد بود؛ اما وعده داده است که با آن، دیگر نیازی به دانلود کردن‌های پی‌درپی و طبقه‌بندی تمامی فایل‌های دانلود شده، نخواهد بود؛ به لطف این اکوسیستم دیگر حتی نیازی به کارت‌های حافظه اس‌دی یا کابل‌های یواس‌بی نخواهد بود.

نظرات:

loader
توسعه فناوری اطلاعات اینتک
اینتک در شبکه های اجتماعی
توسعه فناوری اطلاعات اینتک

Information Technology Development

Copyright © 2012 - 2020 INTECH